Τετάρτη 10 Μαρτίου 2010

Επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή κυρίου Στρατάκη

Αναλυτικά η επίκαιρη ερώτηση του κυρίου Στρατάκη έχει ως εξής:
« Ως γνωστό με τον ν.3794/2009 άρθρο 39 παράγραφος 4 μπορούν οι εκπαιδευτικοί με ποσοστό αναπηρίας 67% και με μετά από δώδεκα μήνες τουλάχιστον πραγματικής προϋπηρεσίας να διορίζονται σε θέσεις εκπαιδευτικών αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας.
Για την εφαρμογή του νόμου απαιτείται Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας που θα καθορίζει τον αριθμό των διοριζόμενων εκπαιδευτικών ανά κλάδο και ειδικότητα την έκδοση της οποίας ζητά και η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία.
Επειδή στην ίδια θέση αλλά πολλές φορές και σε δυσμενέστερη βρίσκονται εκπαιδευτικοί που μπορεί οι ίδιοι να μην είναι ανάπηροι αλλά να έχουν παιδιά που παρουσιάζουν αναπηρία πάνω από 67% είναι αναγκαίο η ευαισθησία της πολιτείας να συμπεριλάβει και αυτούς.
Ερωτάται η κυρία Υπουργός:
1) Αν προτίθεται να εντάξει στη ρύθμιση του νόμου ή σε άλλο νόμο και εκπαιδευτικούς που έχουν ανάπηρα παιδιά ώστε να αποκατασταθεί μια αδικία που υφίσταται σε βάρος τους αλλά και το πνεύμα αλληλεγγύης της πολιτείας να καλύπτει όλους τους αναξιοπαθούντες.
2) Πότε πρόκειται να εκδοθεί η προαναφερόμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση;».
Η Υφυπουργός Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κυρία Χριστοφιλοπούλου έχει το λόγο να απαντήσει για τρία λεπτά.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, όπως γνωρίζετε η Κυβέρνηση πρόσφατα ανακοίνωσε το συνολικό της σχέδιο για την αναβάθμιση της Παιδείας στη χώρα. Αρχίζοντας από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, περνώντας στο Γυμνάσιο και το Λύκειο οι αλλαγές είναι συνολικές, ουσιαστικές και αλλάζουμε πλήρως την φιλοσοφία του σχολείου. Μέσα σ’ αυτό το συνολικό πλάνο είναι και το σχολείο, το ειδικό σχολείο, είναι και η ειδική αγωγή στο σύνολό της, είναι και τα παιδιά που έχουν αναπηρία και τα οποία αντιμετωπίζουμε με μια συνολική προσέγγιση.
Για το λόγο αυτό, ήδη από τις πρώτες εβδομάδες στο Υπουργείο η πολιτική ηγεσία ήρθε σε διάλογο και με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρίες και συντάχθηκε ένα πρώτο σχέδιο δράσης που θα δει και το φως της δημοσιότητας πολύ σύντομα.
Τώρα, κύριε συνάδελφε, με ρωτάτε δύο συγκεκριμένα πράγματα. Ας αρχίσω από το πρώτο. Τους διορισμούς των εκπαιδευτικών και ειδικότερα των εκπαιδευτικών με αναπηρία. Γνωρίζετε καλά και εσείς και νομίζω όλοι -όχι μόνο οι συνάδελφοι στη Βουλή, αλλά και η κοινωνία ολόκληρη- ότι αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή ένα μεγάλο πρόβλημα, όχι μόνο γιατί οι πόροι για διορισμούς είναι εκ των πραγμάτων λιγότεροι όταν συνολικά η οικονομία αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα στη χώρα, αλλά ξέρετε πολύ καλά ότι έχουμε πλεονάσματα και κενά, τα οποία είναι τελείως ανορθολογικά και έχουμε σχεδόν δεκαοχτώ χιλιάδες εκπαιδευτικούς ανά τη χώρα αποσπασμένους σε υπηρεσίες άσχετες με την τάξη.
Στόχος μας είναι λοιπόν, πρώτα ο μαθητής και ο δάσκαλος και ο καθηγητής στην τάξη. Για το λόγο αυτό, αυτή τη στιγμή η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει δώσει εντολή και γίνεται πλήρης καταγραφή σε όλη τη χώρα των πραγματικών κενών που υπάρχουν στα σχολεία όλης της χώρας.
Με βάση αυτά τα κενά και μόνο και αφού υπάρχει ορθολογική τακτοποίηση των αποσπάσεων, μόνο σε πραγματικά κενά, θα μπορέσουμε να πούμε τον ακριβή αριθμό των διορισμών στους οποίους μπορούμε να προχωρήσουμε. Γιατί κατανοείτε ότι όχι μόνο η οικονομική συγκυρία, αλλά και η ποιότητα τελικά, διότι δεν μπορεί να έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο έχει αν θέλετε από τις χώρες του ΟΟΣΑ τον μεγαλύτερο συσχετισμό καθηγητών και δασκάλων ανά μαθητή και κατά τα άλλα οι δείκτες μας σε όλα να είναι από τους τελευταίους στην Ευρώπη.
Άρα, πρέπει να πάμε σε ένα τέτοιον εξορθολογισμό. Μέσα σ’ αυτό έχουν ρόλο όλοι, έχουν και οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία. Θα είμαστε σε θέση σύντομα να ανακοινώσουμε τα αποτελέσματα αυτής της μεγάλης μελέτης και να δούμε σε πόσους διορισμούς έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε.
Κύριε Πρόεδρε, θα απαντήσω και στο δεύτερο σκέλος αφού έχω ακούσει το συνάδελφο.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ο ερωτών Βουλευτής Ηρακλείου Κρήτης κ. Εμμανουήλ Στρατάκης έχει το λόγο για τρία λεπτά.


ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, και ευχαριστώ και την κυρία Υφυπουργό για το ότι και εκείνη στηρίζει μία προσπάθεια που θεωρώ ότι χρειάζεται αυτή τη στιγμή η χώρα. Εννοώ την προσπάθεια που χρειάζεται και που πρέπει να γίνει συνολικά για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος.
Πράγματι, το σχέδιο που έχει καταθέσει το Υπουργείο και οι ανακοινώσεις που έχει κάνει τελευταία είναι προς τη σωστή -θα έλεγα- και θετική κατεύθυνση σε ό,τι αφορά το ειδικό σχολείο και την ειδική αγωγή και όλα αυτά τα οποία έχουν να κάνουν με άτομα για τα οποία υπάρχει μία επιπλέον ευαισθησία.
Γνωρίζω ταυτόχρονα, κυρία Υφυπουργέ, ότι ούτε το σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ευρώ που έχει εγγραφεί στον Προϋπολογισμό δεν επαρκεί για να καλυφθούν αυτές οι τεράστιες ανάγκες, σε συνδυασμό, βέβαια, με όλα αυτά τα οποία και εσείς αναφέρατε και που είναι, δυστυχώς, μία πραγματικότητα για τους εκπαιδευτικούς που δεν είναι εκπαιδευτικοί και όλα αυτά τα οποία αναφέρατε.
Βεβαίως, θα σας πω ότι η προσπάθειά σας να καλυφθούν τα πραγματικά κενά είναι μία αναγκαιότητα, γιατί όντως έτσι πρέπει να λειτουργήσουμε, αν θέλουμε η παιδεία να αναβαθμιστεί, όπως πρέπει.
Εγώ ένα πράγμα θα ήθελα να σας επισημάνω: Υπάρχουν ορισμένες κατηγορίες και που εν πάση περιπτώσει, αυτές οι κατηγορίες για τον άλφα ή βήτα λόγο, πρέπει να αντιμετωπιστούν με μία καλύτερη και περισσότερη ευαισθησία συνολικά από την Πολιτεία. Δεν είναι προσωπικό θέμα ούτε δικό σας ούτε δικό μου ούτε κανενός. Είναι ένα θέμα που η Πολιτεία πρέπει να το αντιμετωπίσει.
Νομίζω ότι ρυθμίσεις του νόμου, όπως ακριβώς προβλέπονται, είναι μεν προς θετική κατεύθυνση ενδεχομένως, όμως, να δέχονται και διορθώσεις, όπως είναι για παράδειγμα η διόρθωση, που πρέπει να γίνει σε ό,τι αφορά τους γονείς που έχουν ανάπηρα παιδιά και που πολλές φορές είναι σε δυσμενέστερη μοίρα και απ’ αυτούς που είναι ήδη ανάπηροι, διότι εκείνοι έχουν περάσει μία διαδικασία, έχουν ενηλικιωθεί, των άλλων τα παιδιά όμως, χρειάζονται μία περισσή φροντίδα ιδιαίτερα στις μέρες μας και πρέπει να την έχουν στα πλαίσια μιας ευνομούμενης πολιτείας. Θεωρώ ότι οι ανάγκες είναι πολλαπλάσιες πολλές φορές γι’ αυτούς.
Κυρία Υπουργέ, εγώ θα ήμουν ικανοποιημένος, αν το Υπουργείο δεσμευόταν ότι στα πλαίσια της συνολικής αναβάθμισης που επιδιώκει στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, έχει υπόψη του και αυτές τις ευαισθησίες που όλοι μας κατανοούμε, ώστε πραγματικά στο τέλος, όταν θα έχει ολοκληρωθεί αυτή η προσπάθεια, να είμαστε όλοι περήφανοι και να νιώθουμε ότι κάναμε το καλύτερο που μπορούσαμε για να καλύψουμε και τις ανάγκες αυτών των ανθρώπων, αλλά και όποιες άλλες ανάγκες υπάρχουν και κυρίως να συμβάλουμε μέσα από την αξιοποίηση αυτών των ανθρώπων στην κατά το δυνατόν αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Παιδείας.
Είμαι σίγουρος ότι έχοντας ακούσει την πρωτολογία σας, στη δευτερολογία θα απαντήσετε θετικά προς αυτήν την κατεύθυνση, γιατί εκτιμώ ότι είναι μία αναγκαιότητα, πέρα και έξω από το ποια κυβέρνηση είναι στην εξουσία, για το 10% του ελληνικού πληθυσμού που είναι, δυστυχώς, σε αυτήν την κατηγορία.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Και εγώ σας ευχαριστώ.
Η κυρία Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου, Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αγαπητέ, κύριε Στρατάκη, θα ήθελα μόνο σε ένα σημείο να διαφωνήσω μαζί σας ή μάλλον όχι ακριβώς να διαφωνήσω, αλλά να βάλω ένα κόμμα.
Είναι θέμα και ευαισθησίας, αλλά πάνω απ’ όλα είναι θέμα ανάπτυξης, γιατί εκτιμώ βαθύτατα και εγώ, όπως και συνολικά η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ότι η ένταξη των ατόμων με αναπηρία συνολικά στη ζωή, την οικονομική, την κοινωνική, την εργασιακή του τόπου, είναι κέρδος για όλους. Δεν είναι μόνο ευαισθησία προς τα ίδια τα άτομα, τα οποία είναι άτομα με εξαιρετικές δυνάμεις και δυνατότητες, αλλά είναι και ευαισθησία προς την ανάπτυξη του τόπου. Τόπος που δεν αξιοποιεί το διαφορετικό, δεν μπορεί να αναπτυχθεί.
Επειδή, όμως, τα ωραία λόγια μπορεί να περισσεύουν, θέλω να είμαι σαφής και συγκεκριμένη. Και επειδή, όπως σας εξήγησα, δεν έχω αυτή τη στιγμή τον ακριβή αριθμό των διορισμών, διότι οι διορισμοί θα ακολουθήσουν τα πραγματικά κενά για πρώτη φορά στη χώρα, θέλω να δεσμευθώ ότι θα έχουμε τη μέριμνα για ειδικές κατηγορίες εκπαιδευτικών, μέσα στις οποίες είναι και οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία, για δούμε πόσους ακριβώς και με ποια κριτήρια -και θα έρθουμε σε επαφή και μαζί τους και μέσω της ΕΣΑΜΕΑ- και για να δούμε με αντικειμενικότητα και διαφάνεια -διότι σε όλα πρέπει να υπάρχει αυτό- ποιες κατηγορίες αναπήρων εκπαιδευτικών μπορούν να προταχθούν στην περίπτωση που δεν επαρκούν οι πόροι για την πλήρη κάλυψη όλων των διορισμών.
Το δεύτερο πράγμα που θέλω να επισημάνω είναι ότι, όπως γνωρίζετε, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και μάλιστα υπάρχει πιθανότητα να έρθει σε πρώτη συζήτηση στην Επιτροπή πολύ σύντομα ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, που αφορά ένα νέο σύστημα προσλήψεων στην εκπαίδευση, ένα αξιοκρατικό, διαφανές, ένα σύστημα προσλήψεων που βασίζεται σε ένα συνδυασμό κριτηρίων, και κριτηρίων που έχουν να κάνουν με την αξιοκρατία, αλλά κοινωνικών κριτηρίων.
Θεωρούμε, λοιπόν, επειδή οι γονείς των παιδιών με αναπηρία πράγματι –και τους έχω δει και εγώ και έχω συζητήσει μαζί τους- περνούν, αν θέλετε, μία πολύ δύσκολη κατάσταση, που πρέπει και τα παιδιά τους να φροντίσουν και να μπορούν να είναι αξιόμαχοι και να προσπαθούν να έχουν και εκπαιδευτική εμπειρία, ότι η Πολιτεία μπορεί μέσα από το νομοσχέδιο αυτό να λάβει υπόψη της κατά τη μοριοδότηση αυτή την ειδική κατηγορία, διότι πραγματικά αξίζει τον κόπο να τους επιβραβεύσουμε, να τους βοηθήσουμε και να τους στηρίξουμε, ούτως ώστε όχι μόνο να στηρίξουν τα παιδιά τους, αλλά και να προσφέρουν και μέσα στην τάξη. Νομίζω ότι είναι άνθρωποι με ιδιαίτερες δυνατότητες και οι ίδιοι, έχοντας –αν θέλετε- εκπαιδευτεί στην πράξη με παιδιά με αναπηρίες που είναι τα δικά τους παιδιά και θεωρώ μάλιστα –οι ίδιοι μου το έχουν πει- ότι ακόμη και εκείνοι που δεν είναι εξειδικευμένοι στην ειδική αγωγή, είναι στην πράξη εξειδικευμένοι στην ειδική αγωγή.
Έχουμε, λοιπόν, τη δυνατότητα να τους αξιοποιήσουμε και θέλω να ελπίζω ότι ολοένα και περισσότερο όσο θα αιμοδοτείται και θα ανατάσσεται η οικονομία μας, τόσο περισσότερο θα μπορούμε να δώσουμε και σε διορισμούς στην Παιδεία. Προς το παρόν, πρέπει να αξιοποιήσουμε το εκπαιδευτικό μας δυναμικό, δεσμεύομαι όμως ανάλογα με τους διορισμούς που θα έχω, να κάνω το καλύτερο δυνατόν για τις ευαίσθητες αυτές κατηγορίες των συμπολιτών μας.
Σας ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου